З 24.01.2022 – 31.01.2022 на кафедрі Організації авіаційних перевезень було проведення соціологічне опитування здобувачів вищої освіти з метою підвищення якості надання освітніх послуг. Головною метою було дослідження та аналіз особливостей дистанційного навчання в сучасному освітньому просторі в Національному Авіаційному Університеті на кафедрі Організації авіаційних перевезень, виявити переваги та недоліки, що супроводжують процес організації дистанційного навчання.
У опитування прийняли участь 166 студентів. Опитування проводили куратори академічних груп за допомогою Google форми. З результатами усіх опитувань Ви можете ознайомитись на нашій сторінці “Моніторингу якості“. За результатами даного соціологічного опитування отримані наступні відповіді:
На основі аналізу інституційних основ реалізації електронного навчання та дистанційних освітніх технологій обґрунтовано достатні умови ефективної реалізації дистанційного навчання, проведено та опрацьовано опитування стосовно задоволеністю якістю освітнього процесу під час дистанційного навчання.
Пандемія COVID-19 та пов’язані з нею карантинні обмеження продемонстрували переваги та недоліки технологій дистанційного навчання та можливостей їх застосування на кафедрі ОАП. За результатами опитування, здобувачі вищої освіти стикаються з наступними проблемами:
- відсутність безперебійного доступу до мережі Інтернет;
- ризик необ’єктивного оцінювання;
- недостатня самоорганізація; нерегулярність комунікації з викладачем;
- відсутність необхідної техніки вдома;
- відсутність необхідних навичок роботи з технікою та дистанційними технологіями.
Труднощі дистанційного навчання з точки зору науково-педагогічних працівників наступні:
- відсутність «живого» контакту між викладачем і студентом;
- недостатній рівень володіння учасниками освітнього процесу засобами інформаційних і комунікаційних технологій;
- ризик проявів академічної недоброчесності;
- ризик необ’єктивного оцінювання студентів;
- відсутність досконало розроблених он-лайн курсів.
За результатами опитування можна прослідити зовсім різні погляди на дистанційне навчання серед українських студентів та іноземних. Як показує практика, більшість студентів, що навчаються в магістратурі та на останньому році бакалаврату працевлаштовані – і для них дистанційне навчання дозволяє поєднувати роботу та очне навчання. Однак іноземні студенти в більшості не задоволені таким процесом і більше орієнтовані на класичне навчання в аудиторіях. Студенти же 1-х, 2-х курсів також схиляються у бік традиційної освіти, з можливістю очно спілкуватись з викладачами.
Натомість мірилом якості освітнього процесу є не просто рівень задоволеності, а рівень сприйняття інформації та засвоєння студентом знань. Третина студентів (за їх власними оцінками) відзначила нижчий порівняно з очним навчанням рівень засвоєння знань, 43 % засвоювали знання на тому ж рівні, а частка студентів, що покращили рівень засвоєння знань склала лише 10 %.
До недоліків дистанційного навчання у період загального карантину студенти віднесли: технічні проблеми, неможливість доступу до Інтернет (48 %); складність засвоєння матеріалу (38 %); низький рівень володіння викладачами інформаційними технологіями (11 %); низький рівень володіння студентами інформаційними технологіями (8 %).
З точки зору реалізації науково-педагогічними працівниками освітянської функції важливе значення має рівень задоволеності здобувачами вищої освіти навчальним процесом загалом та технологіями дистанційного навчання, зокрема.
Результати опитування студентів стали підґрунтям для формування пропозицій щодо удосконалення освітнього процесу в період пандемічних обмежень та формування напрямів публічного управління дистанційним навчанням у вищій освіті. Науково-педагогічні працівники кафедри Організації авіаційних перевезень мають підвищувати свою педагогічну майстерність, розробляти нові он-лайн курси і програми з урахуванням специфіки віддаленого навчання.